SAP2000 DÖŞEMELERE YUK ATAMA VE AKTARMA BİÇİMLERİ
Bu çalışmada
Sap2000 programında oluşturulan aynı tipte döşemelere aynı yükleri yükleyip yük
aktarma şekillerini inceleyeceğiz.
Şekil 1:
Kalıp planı
Beton malzeme
sınıfı C25/30 olarak alınmıştır. Sistemde sadece döşemeye yükleme yapılmıştır.
Döşemelerin ölü yük ve hareketli yük altında yük aktarım şekillerini incelemek
için yedi ayrı model oluşturulmuş ve elde edilen sonuçlar tablo halinde
verilmiştir. Malzeme tanımı yapılırken malzeme birim hacim ağırlığı 0 olarak
alınmıştır. Yük kombinasyonu olarak 1.4g+1.6q kombinasyonu tanımlanmıştır.
Sistemde kullanılan değerler TS500 den alınmıştır.
Şekil 2: Model görüntüsü
1.Model
Model
oluşturulduktan sonra Assign/Area Load/Uniform
(Shell) seçeneğini kullanarak yüklemelerimizi yapalım. Ve sistem analizini
yapalım. Kirişlerin analiz sonuçları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir. Bu
tablodan da anlaşılacağı üzere sistemdeki döşemenin kirişlere yük aktarmadığı
görülmüştür. Döşemelere Uniform(Shell)
seçeneği ile yükleme yapıldığında kirişlere yük aktarmamasının nedeni bu
yükleme tipinde döşemedeki yüklerin sadece düğüm noktalarından aktarılmasından
kaynaklanır. Kısaca bu yükleme tipinde döşemeler sadece düğüm noktaları
aracılığı ile yük aktarır. Bu sebeple döşemenin yük aktarmasını sağlamak amacı
ile döşeme sonlu ağlara bölünür. 2. Modelimizde döşemeyi sonlu ağlara bölerek
döşemenin yük aktarma şeklini inceleyeceğiz.
2. Model
İlk yaptığımız modeli
farklı kaydet seçeneği ile Model-2 adında kaydedin. Döşemeyi seçerek Edit/Edit Areas/Divide Areas seçeneği
ile ekrana gelen ileti kutusunda ikinci seçeneği seçerek döşemeleri 0.5m
aralıklarla bölün.
Şekil 4:
Model Mesh Seçeneği
Şekil 5:Döşemenin
Mesh İşlemi Yapıldıktan Sonraki Görünüşü
Bölme işlemi bittikten sonra sitemi analiz
edin. Analiz sonrası ikinci modelin K01 ve K03 kirişlerine ait olan yükleme
şekli ve değerleri aşağıdaki gibidir. Döşemelerin bölünmesi ile düğüm noktaları
ile kirişlere yük aktarımı gerçekleşmiştir. Ekranda iki kirişinde eşit değerler
aldığı görülmüştür. Bunun sebebi sistemin tamamen simetrik olmasıdır. Fakat
sistemdeki herhangi bir bölümde ataletler farklı ise yani rijitlikler kolonlar
dahil herhangi bir elemanda farklı olursa düğüm noktalarına aktarılan yükler
farklı olacaktır. Böyle bir sistemde mesh aralığını ne kadar sık tutarsak
çözümün doğruluk payı o denli artacaktır. Fakat sistemdeki mesh sayısını
arttırmak düğüm noktalarının sayısını arttıracağından analiz süresini attırır.
Ayrıca döşeme yükleri ve gerilmeler düğüm noktaları aracılığı ile
aktarılacağından mesh işlemi yapılırken düğüm noktalarının birleşmesine dikkat
edilmelidir.
Şekil 7: K01 Kirişi Sonuçları
Şekil 8: K03 Kirişi Sonuçları
Bu modelde sistemin yük dağılışını ve yükün hangi kirişlere
aktarılacağını kendimiz tanımlayacağız. Bu işlemi yapabilmek için önce modeli
tanımlayın malzeme ve kesit özelliklerini atayın. Daha sonra döşemeyi seçerek Assign/Area Loads/Uniform to Frame (Shell)
seçeneğini tıklayın ekrana gelen ileti kutusunda ölü yük için Load kutucuğuna 2 yazarak One-Way(Tek yön) seçeneğini tıklayarak
OK butonuna tıklayın. Böylece sisteme etki ettirdiğimiz döşeme yükü
şekildeki gibi X doğrultusunda kirişlere aktarılacaktır.3. Model
Şekil 9: Area Uniform Load to Frames
Şekil 10: 3. Model yük aktarım biçimi
Model 4
Üçüncü modelde tek yönlü yüklememizi X doğrultusunda yapmıştık bu
modelde ise Y yönünde yapacağız. Üçüncü modeli farklı kaydedin. Döşemeyi seçin Assign/Area/Local Axes seçeneğine
tıklatın ekrana gelen Area Local Axis ileti
kutusunda Angle in Degrees kutucuğuna
90 yazarak yükleme yönünü 90 derece döndürün ve sistemin analizini yapın.
Şekil 12: Area Local Axis
|
|
Model 5
Tek yönlü yükleme
yaptığımız üçüncü ve dördüncü modelleri meshlersek ikinci modeldeki gibi
yükleme her yöne dağılacaktır.
Dördüncü modeli farklı kaydedin. Döşemeyi
seçili hale getirerek Edit/Edit Areas/Divide
Areas seçeneği ile ekrana gelen ileti kutusunda ikinci seçeneği seçerek
döşemeleri 0.5m aralıklarla bölün. Ve sistemi analiz edin.
Şekil 15: 5. Model Mesh Seçeneği
Model 6
Bu modelde yüklememizin
iki yönlü aktarılmasını inceleyeceğiz. Modeli oluşturduktan sonra döşemeyi
seçili hale getirerek Assign/Area
Loads/Uniform to Frame (Shell) seçeneğini tıklayın ekrana gelen ileti
kutusunda ölü yük için Load kutucuğuna
2 yazarak Two-Way(İki yön) seçeneğini tıklayarak OK
butonuna tıklayın. Böylece sisteme etki ettirdiğimiz döşeme yükü şekildeki gibi
X ve Y doğrultusunda kirişlere aktarılacaktır.
Şekil 17: 6. Model yük aktarma biçimi
Yüklemenizi
tamamladıktan sonra sistemi analiz edin.
TABLE:
Element Forces - Frames
|
||||
Frame
|
Station
|
OutputCase
|
V2
|
M3
|
Text
|
m
|
Text
|
KN
|
KN-m
|
1
|
0
|
1.4G+1.6Q
|
-28.75
|
-25.811
|
1
|
2.5
|
1.4G+1.6Q
|
0
|
22.1053
|
1
|
5
|
1.4G+1.6Q
|
28.75
|
-25.811
|
2
|
0
|
1.4G+1.6Q
|
-28.75
|
-25.811
|
2
|
2.5
|
1.4G+1.6Q
|
0
|
22.1053
|
2
|
5
|
1.4G+1.6Q
|
28.75
|
-25.811
|
3
|
0
|
1.4G+1.6Q
|
-28.75
|
-25.811
|
3
|
2.5
|
1.4G+1.6Q
|
0
|
22.1053
|
3
|
5
|
1.4G+1.6Q
|
28.75
|
-25.811
|
4
|
0
|
1.4G+1.6Q
|
-28.75
|
-25.811
|
4
|
2.5
|
1.4G+1.6Q
|
0
|
22.1053
|
4
|
5
|
1.4G+1.6Q
|
28.75
|
-25.811
|
Şekil 18: 6. Model
Kiriş Sonuçları
Model 7
İki yönlü yükleme
yaptığımız altıncı modeli meshlersek beşinci modeldeki gibi yükleme her yöne
dağılacaktır.
Altıncı modeli farklı kaydedin. Döşemeyi
seçili hale getirerek Edit/Edit Areas/Divide
Areas seçeneği ile ekrana gelen ileti kutusunda ikinci seçeneği seçerek
döşemeleri 0.5m aralıklarla bölün. Ve sistemi analiz edin.
Şekil 19: 7. Model
Mesh Seçeneği
TABLE:
Element Forces - Frames
|
||||
Frame
|
Station
|
OutputCase
|
V2
|
M3
|
Text
|
m
|
Text
|
KN
|
KN-m
|
1
|
0
|
1.4G+1.6Q
|
-29.552
|
-24.057
|
1
|
2.5
|
1.4G+1.6Q
|
-3.822
|
23.6753
|
1
|
5
|
1.4G+1.6Q
|
29.552
|
-24.057
|
2
|
0
|
1.4G+1.6Q
|
-29.552
|
-24.057
|
2
|
2.5
|
1.4G+1.6Q
|
-3.822
|
23.6753
|
2
|
5
|
1.4G+1.6Q
|
29.552
|
-24.057
|
3
|
0
|
1.4G+1.6Q
|
-28.978
|
-24.016
|
3
|
2.5
|
1.4G+1.6Q
|
-4.397
|
23.7165
|
3
|
5
|
1.4G+1.6Q
|
28.978
|
-24.016
|
4
|
0
|
1.4G+1.6Q
|
-28.978
|
-24.016
|
4
|
2.5
|
1.4G+1.6Q
|
-4.397
|
23.7165
|
4
|
5
|
1.4G+1.6Q
|
28.978
|
-24.016
|
Şekil 20: 7. Model
Kiriş Sonuçları
Sonuç:
Bu çalışmada döşemelerin Sap2000
programında farklı şekillerde yük aktarma biçimlerini inceledik. Sonuç olarak
döşemeyi çalıştırmak istediğimiz yönlerde yapılan yüklemelerin aktarılma
şekillerini farklı modellerle inceledik. Özellikle kirişlerle birlikte çalışan
döşemelerde döşemeyi meshlere ayırarak yük aktarımını sağlamak sistemdeki
rijitlikleri de göz önüne alınacağından daha güvenli olmaktadır. Tabi burada
güvenilirlik meshlerin sıklığı ile doğru orantılıdır.
Bu eser 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri
Kanunu gereğince sahibinin onayı olmadan kullanılamaz.
İyi çalışmalar dilerim...
İnş. Müh. Sefa ÇELİK
















Bilgi paylaşımınız için teşekkürler.Çok faydalı oldu benim için. Sap2000'i kullanmaya yeni başlayanlar için öğretici nitelikte.
YanıtlaSilBu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSilÇok teşekkürler, bu blogun takipçisi olacağım.
YanıtlaSil